Deze sporten zijn een aanrader

Welke sporten zijn extra geschikt voor mensen met de ziekte van Parkinson?
Vooral sporten die een positief effect hebben op uw evenwicht zijn extra aan te raden bij de ziekte van Parkinson. Voorbeelden hiervan zijn Yoga en Tai Chi. U kunt extra informatie vinden over de effecten hiervan op de website van de Parkinsonvereniging. Ook blijkt Nordic Walking goede effecten te hebben. Dit is wandelen met speciale wandelstokken waardoor u ook uw bovenlichaam gebruikt en beter in balans blijft.

Twee sporten die een goede keuze kunnen zijn voor u:

Dansen:

Dansen is goed voor uw uithoudingsvermogen, heeft een positief effect op uw humeur, geeft zelfvertrouwen en is goed voor de balans. Daarnaast traint u door het uitvoeren van dansbewegingen ook uw geheugen en aandacht. Dit heeft te maken met de manier waarop de hersenen het lichaam aansturen bij dansen en het effect daarvan op de hersenactiviteit.

Het is dan ook heerlijk om op deze manier te bewegen zowel lichamelijk als geestelijk. Bovendien is een dansles een fijne plek om lotgenoten te ontmoeten en het samen dansen geeft een gevoel van saamhorigheid en warmte.

De Nederlandse Vereniging voor Danstherapie (NVDAT) heeft professionele danstherapeuten die gespecialiseerd zijn in de ziekte van Parkinson. In sommige gevallen wordt dit zelfs vergoed door de zorgverzekeraar. Ook is er het initiatief DanceforHealth. Zij specialiseren zich in dansles voor mensen met Parkinson. Op hun site kunt u zoeken naar een dansles bij u in de buurt. Ga daar eens kijken. Grote kans dat u ervan zult genieten!

Boksen:

Boksen is misschien niet de eerste sport waar u aan zou denken. Toch is gebleken dat het een heel geschikte sport kan zijn voor mensen met de ziekte van Parkinson. Bij boksen combineert u het verbeteren van uw uithoudingsvermogen met het (leren) maken van bepaalde bewegingen. Hierdoor kunt u uw balans en spierkracht verbeteren. Bokstraining volgen betekent overigens niet dat u de ring in moet: de training voor mensen met Parkinson is meestal een vorm waarbij geen echt contact wordt gemaakt. Dit maakt het voor de meeste mensen en prettiger.

Sparking Boxing heeft zelfs de Parkinsonnet Innovatie Award ontvangen. Zij hebben een speciale bokstraining voor Parkinsonpatienten opgezet. Daarnaast zijn er veel lokale sportscholen of fysiotherapeuten die boksles geven aan mensen met bewegingsstoornissen. Vraag hiernaar bij uw arts of parkinsonverpleegkundige.

Plezier:

En dan als laatste het allerbelangrijkste: luister naar uw lichaam en heb plezier! U kunt zelf prima voelen wanneer iets te veel is of dat het misschien zelfs wel een tandje harder kan. Het heeft geen zin om over uw grenzen te gaan. Het positieve effect van sporten en beweging zit hem vooral in de regelmaat en het actief zijn en niet in het breken van records.

7 tips om meer te bewegen:

1. Half uurtje bewegen

Elke dag een half uurtje bewegen of sporten is beter dan een keer per week 2,5 uur. Alle beetjes helpen!

2. Sport/bewegingsmaatje

Elke dag sporten vereist best wat discipline. Zoek een sport/beweegmaatje, die u kan motiveren toch op pad te gaan zelfs als u geen zin heeft. Omgekeerd kunt u hetzelfde voor haar of hem doen, want iedereen heeft wel eens een duwtje nodig.

3. Dagelijks inpassen

Bewegen kan ook gewoon tijdens het dagelijks leven: lopen naar de winkel in plaats van met de auto te gaan.

4. Stappenteller

Gebruik een stappenteller en probeer elke dag een bepaald aantal stappen te halen. Er bestaan ook apps voor op de smartphone die de stappen bij kunnen houden.

5. Fietsen

Fietsen gaat mensen met de ziekte van Parkinson over het algemeen erg goed af. Als u graag fietst, maar merkt dat u sneller moe wordt, kan het een oplossing zijn een elektrische fiets te kopen die u kan ondersteunen bij het trappen.

6. Flexibiliteit verbeteren

Het beste zijn sporten die een effect hebben op uw flexibiliteit, uw kracht en uw evenwicht.

7. Evenwicht verbeteren

Veel sporten zijn erop gericht om het evenwicht te verbeteren. U kunt hierbij denken aan yoga en pilates, maar ook bijvoorbeeld boksen of dansen kan uw lichaam helpen de balans te houden.

Heeft u de controle over uw ziekte?

Praat er over met uw huisarts of gespecialiseerd neuroloog. Of doe de Parkinson zelftest om meer inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie.

Ook interessant: