Bewegen met Parkinson

Parkinson en bewegen: blijf lichamelijk actief met Parkinson

Sporten heeft een positief effect op de gezondheid. Het is aan te raden dat mensen met Parkinson zo lang mogelijk lichamelijk actief blijven. Bewegen helpt de coördinatie, balans en kracht te verbeteren. Daarnaast ga je je fitter voelen. Overige belangrijke redenen om meer te bewegen zijn:

1. Verbeteren algemene gezondheid en beperken risico op complicaties

Om de algemene gezondheid te verbeteren en het risico op complicaties te verminderen, is het belangrijk voor mensen met Parkinson om actief te blijven. Sporten en bewegen kan hier een grote rol in spelen. Het zorgt ervoor dat je gezond blijft en het kan zelfs ziektes voorkomen, denk hierbij aan bijvoorbeeld suikerziekte. Wanneer je lichamelijk actief bent, heb je minder kans op bijkomende aandoeningen en wordt het risico op complicaties hierdoor kleiner. Een veelvoorkomende klacht bij de ziekte van Parkinson is bijvoorbeeld obstipatie, dit kan worden verminderd door lichamelijke activiteiten.

2. Mogelijk verminderen van Parkinson symptomen

Parkinson symptomen kunnen verminderd worden door middel van beweging. Wanneer er regelmatig en intensief bewogen wordt, heeft dit positieve gevolgen voor de mobiliteit en balans. Om de gehele conditie en spierkracht te verbeteren, kunnen conditie- en krachttraining je helpen. Daarnaast zijn er aanwijzingen gevonden dat conditietraining motorische symptomen kan verminderen. Meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen.

3. Verbeteren mentale gezondheid

Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig bewegen een positieve invloed heeft op verschillende mentale functies. Denk hierbij aan het geheugen, denken, stemming en aandacht. Mensen met de ziekte van Parkinson kunnen moeite krijgen met deze functies. Deze klachten worden niet-motorische symptomen genoemd.

Het is nog niet te zeggen welke frequentie en intensiviteit het beste is wat betreft sporten en bewegen met Parkinson. Volgens de Nederlandse norm moet je tenminste vijf dagen per week dertig minuten aan lichaamsbeweging doen. Hierbij is het belangrijk dat je ademhaling en hartslag omhoog gaan. Voordat je gaat starten met sporten en bewegen met Parkinson, raden wij je aan om een conditietest te doen zodat er eventuele aanpassingen gemaakt kunnen worden in het sportschema. Wanneer je naast Parkinson andere aandoeningen hebt, is het belangrijk eerst onderzoek te laten doen door een sportarts of cardioloog.

8 tips om meer te bewegen met Parkinson

Het is aan te raden voor mensen met de ziekte van Parkinson om sporten te beoefenen die een positief effect hebben op evenwicht, balans en flexibiliteit. Er zijn verschillende sporten die hier uitermate geschikt voor zijn zoals yoga, dansen, boksen en Tai Chi. Meer hierover lees je op geschikte sporten bij Parkinson.

Vind jij het lastig om meer te bewegen? Lees onderstaande acht tips om meer te bewegen met Parkinson:

1. Beweeg een half uurtje

Wanneer je iedere dag een half uur beweegt is dit beter dan dat je één keer per week 2,5 uur beweegt. Het is goed om meerdere keren per week je ademhaling omhoog te brengen en je hartslag te verhogen. Probeer er een routine in te vinden en voordat je het weet kun je niet meer zonder dat halfuurtje beweging op een dag!

2. Sport/bewegingsmaatje

Wanneer je iedere dag wilt sporten of bewegen, vereist dit best wat discipline. Als je een sport of beweegmaatje hebt, word je eerder overgehaald toch mee te gaan sporten of bewegen. Natuurlijk kan dit ook andersom werken, probeer jouw sport of bewegingsmaatje te motiveren om met je mee te gaan. Iedereen heeft wel eens een duwtje in de juiste richting nodig.

3. Dagelijks inpassen

Sommige mensen vinden het lastig om tijd vrij te maken om te gaan sporten. Natuurlijk hoef je niet iedere dag naar de sportschool te gaan. Bewegen kan ook al door naar de winkel te lopen in plaats van de auto te pakken. Daarnaast hoeft het ook niet lang te duren, probeer eens een korte workout om thuis uit te voeren.

4. Stappenteller

Gebruik een stappenteller en probeer elke dag een bepaald aantal stappen te behalen. Er bestaan ook apps voor op de smartphone die de stappen bij kunnen houden. Een extra tip om de stappen te behalen: loop een extra blokje om wanneer het lekker weer is of ga wandelend naar je afspraak!

5. Fietsen

Fietsen gaat mensen met de ziekte van Parkinson over het algemeen erg goed af. Vaak vinden mensen fietsen ook leuker dan lopen, omdat je een grote afstand kunt afleggen in korte tijd en daardoor meer van de omgeving kunt zien. Als je graag fietst, maar merkt dat je sneller moe wordt, kan het een oplossing zijn een elektrische fiets te kopen die je kan ondersteunen bij het trappen.

6. Flexibiliteit verbeteren

Sporten die een effect hebben op jouw flexibiliteit, kracht en evenwicht zijn altijd goed. Zorg er altijd voor dat je begint met een warming-up. Hierdoor geef je jouw spieren de kans op te warmen, versterk je de flexibiliteit van je gewrichten, maak je de spieren soepeler en laat je jouw hart sneller kloppen. Net zo belangrijk is een goede cooling down. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam goed stretcht, laat je jouw ademhaling teruglopen, je spieren ontspannen én zorg je ervoor dat je de dag erna minder last hebt van spierpijn.

7. Evenwicht verbeteren

Veel sporten zijn erop gericht om het evenwicht te verbeteren. Door je evenwicht te trainen sta je steviger op je benen, train je jouw spieren en verbeter je jouw reactievermogen. Je kunt hierbij denken aan yoga en pilates, maar ook bijvoorbeeld boksen of dansen kunnen jouw lichaam helpen de balans te houden.

8. Plezier in sporten en beweging

Naast de tips om meer te bewegen is het allerbelangrijkste natuurlijk dat je het leuk hebt! Luister naar jouw lichaam en probeer plezier te hebben in wat je doet. Probeer een of meerdere sporten te vinden die goed bij jou en je lichaam passen. Je kunt zelf prima aanvoelen wanneer iets te veel is of dat het misschien zelfs wel een tandje harder kan. Het heeft geen zin om over jouw grenzen te gaan. Het positieve effect van sporten en beweging zit hem vooral in de regelmaat en het actief zijn, niet in het breken van records!

Heb jij de controle over jouw ziekte?

Praat er over met jouw huisarts of gespecialiseerd neuroloog. Of doe de Parkinson zelftest om meer inzicht te krijgen in jouw persoonlijke situatie.

Ook interessant: