Geschikte sporten bij Parkinson

Sporten en bewegen met Parkinson

Sporten heeft een positief effect op de gezondheid. Sport en beweging helpt om het gewicht op peil te houden, maar ook om de coördinatie, balans, kracht en het uithoudingsvermogen te verbeteren. Daarom is het aan te raden dat mensen met Parkinson regelmatig sporten en bewegen.

Sport en beweging is daarnaast ook goed voor de mentale gezondheid: uit onderzoek blijkt dat sporten een positieve invloed heeft op mentale functies als aandacht, denken, geheugen en stemming. Mensen met de ziekte van Parkinson kunnen moeite krijgen met deze functies. De klachten die daarmee gepaard gaan noemen we niet-motorische symptomen. Onderzoek toont aan dat regelmatig bewegen kan helpen bij het verbeteren van stemming, focus en geheugen.

Welke sporten zijn geschikt voor mensen met Parkinson?

Voor mensen met Parkinson is het vooral raadzaam om sporten te beoefenen, die een positief effect hebben op evenwicht, balans en flexibiliteit. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Yoga
  • Pilates
  • Tai Chi
  • Nordic Walking
  • Dansen
  • Boksen
    • Yoga en pilates helpen bij het oefenen van de motoriek. Deze sporten kunnen een positief effect hebben op de houding en de dagelijkse bewegingen. Tai Chi draagt bij aan het verbeteren van coördinatie, flexibiliteit en evenwicht. Een sport als Nordic Walking – wandelen met speciale wandelstokken – kan ook helpen bij het verbeteren van evenwicht.

      Andere sporten die een positief effect hebben zijn dansen en boksen. Dansen helpt bij het verbeteren van het uithoudingsvermogen, het heeft een gunstig effect op het humeur, zorgt voor meer zelfvertrouwen en draagt bij aan een goede balans. Sterker nog, bij het oefenen van dansbewegingen moet u uw aandacht erbij houden en uw geheugen gebruiken. Het is voor veel mensen met Parkinson dan ook een fijne manier om zowel lichamelijk als geestelijk bezig te zijn.

      Boksen is waarschijnlijk niet de eerste sport die bij u opkomt. Toch is dit een uiterst geschikte sport voor mensen met Parkinson. Boksen is goed voor het uithoudingsvermogen, het evenwicht, de balans en de spieren.

      Voordat u gaat sporten

      Het is van essentieel belang dat u op een zo veilig mogelijke manier sport en beweegt. Voordat u gaat sporten is het raadzaam om dit eerst met uw huisarts, neuroloog of fysiotherapeut te bespreken. Er kan gekeken worden of er rekening gehouden moet worden met andere aandoeningen, zoals hartproblemen, een hoge bloeddruk of diabetes. Maar ook of er bewegingsbeperkingen zijn bijvoorbeeld.

      Als u nog niet weet welke sport u wilt doen

      Wilt u wel iets aan sport gaan doen, maar vindt u het lastig om te bepalen welke sport voor u geschikt is? Vraag dan of uw fysiotherapeut, parkinsonverpleegkundige of huisarts dit met u op een rijtje wil zetten. Tijdens het gesprek kunnen jullie samen de volgende aandachtspunten doornemen:

      • Wat voor soort beweging wilt u graag blijven doen?
      • Waar liggen uw mogelijkheden en beperkingen?
      • Wat kunt u doen om thuis meer beweging te krijgen?
      • Wilt u één-op-één sporten of liever in groepsverband bewegen?
      • Lijkt het u leuk om deel te nemen aan een sportgroep voor mensen met Parkinson?
        • Doen wat u leuk vindt

          Nog een tip voor tijdens het sporten: luister goed naar uw lichaam. Beweging kan vele voordelen opleveren, zowel lichamelijk als geestelijk. Maar dat betekent niet dat u telkens uw grenzen moet opzoeken of zelfs daar over heen gaan. Het positieve effect van sporten zit hem vooral in de regelmaat, het actief bezig zijn en het hebben van plezier. Het is namelijk (nog) niet te zeggen wat de optimale frequentie en intensiteit is, dus zorg vooral dat het leuk blijft!

Heeft u de controle over uw ziekte?

Praat er over met uw huisarts of gespecialiseerd neuroloog. Of doe de Parkinson zelftest om meer inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie.

Ook interessant: