Zo kunt u beter slapen

Problemen met slaap kunnen heel vervelend zijn en maken dat u opziet tegen de nacht. Bovendien bent u daardoor overdag niet fit.

8 tips om beter te slapen:

1. Vast ritueel

Zorg voor een vast ritueel voordat u gaat slapen. Kijk het laatste uur voordat u gaat slapen geen televisie meer en gebruik geen tablet of smartphone ‘s avonds laat. Ga bijvoorbeeld lekker douchen of luister naar rustige muziek. Doe elke dag hetzelfde. Op deze manier weet uw lichaam dat het zich klaar moet maken om te gaan slapen.

2. Vast ritme

Probeer een vast ritme aan te houden wanneer u slaapt en wanneer niet. Sta elke dag op dezelfde tijd op en ga elke dag op dezelfde tijd naar bed. Dus zelfs als u een slechte nacht heeft gehad, is het beter om gewoon op een vaste tijd op te staan in plaats van nog even uit te slapen. Dit helpt uw lichaam om op vaste tijden te willen slapen.

3. Na 15.00 uur wakker

Als u echt heel erg moe bent overdag en u moet even rusten, slaap dan niet langer dan 40 minuten. Blijf na 15.00 uur in ieder geval wakker.

4. Voldoende daglicht

Ga overdag lekker naar buiten en zorg ervoor dat u genoeg daglicht krijgt. Zeker blootstelling aan (fel) daglicht aan het begin van de dag helpt uw lichaam om te begrijpen dat het wakker moet zijn.

5. Eet en drink niet teveel

Eet en drink niet teveel voor het naar bed gaan. Een volle maag kan het slapen lastiger maken en een volle blaas zal u wakker maken midden in de nacht. Het is het beste de laatste twee uur voordat u naar bed gaat niets meer te drinken. Drink dan wel meteen in de ochtend om uitdroging te voorkomen.

6. Slaapkamer rustig en donker

Zorg ervoor dat uw slaapkamer rustig en donker is. Als de kamer te licht is, zal uw lichaam wakker willen blijven. Verwijder zo veel mogelijk digitale apparatuur (tv, smartphone en tablet) uit de slaapkamer.

7. Satijnen pyjama of lakens

Draag een satijnen pyjama of gebruik satijnen lakens als u problemen heeft met omdraaien in bed. De gladde stof maakt bewegen in bed iets makkelijker.

8. Apart slapen

Als u en uw partner elkaar over en weer wakker houden s’-nachts, kan het een idee zijn om in aparte bedden of zelfs aparte kamers te slapen. Dit kan ook een goed idee zijn als u op verschillende tijden naar bed gaat of juist wakker wordt.

Heeft u de controle over uw ziekte?

Praat er over met uw huisarts of gespecialiseerd neuroloog. Of doe de Parkinson zelftest om meer inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie.

Ook interessant: